עורך דין פשיטת רגל

החיים זה מה שקורה לך בזמן שאתה עסוק בלתכנן תוכניות אחרות. נדמה שכמעט בכל יום עוד אנו שומעים על עוד סיפור של אדם שעשה מהלך אחד שגוי, ונקלע עקב כך למשבר כלכלי בלתי צפוי. בתנאי השוק הקיימים היום, עם הריבית שעלתה באופן דרמטי, יוקר המחיה הגבוה והאינפלציה חסרת הרסן, יותר ויותר אנשים נקלעים למצב שבו הם לכודים בחובות שאין להם יכולת מעשית לפרוע אותם. הנתונים מלמדים כי ל-5% מהישראלים יש תיק בהוצאה לפועל; כלומר, גם אם נקלעתם לחובות, אתם לאו דווקא "אשמים": המצב לא פשוט, והדברים האלה פשוט קורים, ויכולים לקרות כמעט לכל אחד.

עד לפני כמה שנים גורלם של אנשים כאלה היה די נחרץ: הם היו "נתקעים" שנים ארוכות בהליכי איחוד תיקים בהוצאה לפועל, ובהליכי פשיטת רגל מייגעים, שיכלו להימשך מעשית לנצח, כשהזוכים לא היו מרוויחים מכך כלום, ולחייבים לא היה אינטרס לשתף פעולה עם ההליך. עם זאת, בשנים האחרונות עם חקיקתו של חוק חדלות פירעון החדש, הדגש של המערכת עבר לטובת האינטרס של שיקום החייבים, ומתן אפשרות לפתיחה של דף חדש עבורם. 

אז מהו חוק חדלות פירעון החדש, ומה עורך דין יכול לעשות עבורכם? הנה כל מה שחשוב לדעת על עורך דין פשיטת רגל.

הרפורמה בתחום חדלות פירעון

המשמעות הבסיסית של הליך חדלות פירעון (מה שבעבר היה ידוע רשמית בתור פשיטת רגל), היא מצב שבו לאדם יש חובות גבוהים יותר ממה שהוא יכול לשלם, ולכן מערכת המשפט מטילה עליו הגבלות שונות שימנעו הימלטות מחובות או הגדלה של החובות, וכן משתלטת על נכסיו לצורך ניסיון לפרוע כמה שניתן מסכום החוב. ברוב המכריע של המקרים, מדובר בהליך שבו הזוכים יודעים שהם יקבלו לרוב רק שבריר מהכסף שחייבים להם מבחינה חוקית. עם זאת, עד לפני הרפורמה, חייבים היו נמנעים משיתוף פעולה עם המערכת ולא היו תמיד היו משלמים כסף בהתאם לצווי התשלומים של בתי המשפט, משום שהם לא ידעו שבסוף הדרך הם יקבלו הפטר מחובותיהם.

חוק חדלות פירעון שינה את המצב הזה. כעת, לחייבים יש אופק לפירעון החוב: אם חייב נמצא במצב שבו הוא ריאלית לא יכול לשלם חובותיו, והוא מעוניין לחזור לחיות חיים נורמטיביים בסופו של דבר, האפשרות הטובה ביותר עבורו היא להגיש בקשה לפתיחה של הליך חדלות פירעון. 

נכון, זה לא כל כך פשוט: החייב יצטרך לבוא להליך בתום לב, ולמסור מידע מלא ואמיתי על מצבו הכלכלי. כמו כן, הוא יצטרך להפגין רצון טוב ואמיתי, וככל שיש לו אפשרות לכך, הוא ידרש לשלם סכום חודשי מסוים אותו יקבע בית המשפט. כמו כן, במהלך ההליך, החייב יצטרך להיות "יותר לבן משלג", ולהיות שקוף לגמרי בכל צעד רלוונטי. בנוסף, דירוג האשראי שלו יפגע לאחר קבלת הפטר. עם זאת, אם יתמיד החייב בתהליך שאורך כ-54 חודשים לכל היותר, יוכל החייב לקבל הפטר מלא מחובותיו, ולפתוח בחיים חדשים, ללא חובות וכמעט ללא הגבלות. 

איך עובד התהליך?

החוק מבדיל בין מצב של חובות גבוהים וחובות נמוכים. כאשר סך חובותיו של החייב הינם גבוהים מסכום של 53,745 שקלים, אך נמוכים מ-161,236 שקלים, ישנן כמה הקלות לטובת החייבים שנועדו לזרז הליכים ולהגדיל את האפשרות של שיקום החייב ללא הפטר (אם הסכום הכולל של החובות קטן מ-53,745 שקלים, המשמעות היא שלא ניתן ללכת לחדלות פירעון). 

במצב של חובות נמוכים (קרי מתחת ל-161,236 שקלים), רק החייב יכול לפתוח בבקשה לחדלות פירעון. כמו כן, ההליך עצמו מתנהל ברשות האכיפה והגבייה (הוצאה לפועל), ולא בבית המשפט. בנוסף, רשם ההוצאה לפועל מזמן אסיפה של כל בעלי החובות, ומנסה למצוא דרך לתווך ולגשר בין הצדדים, מבלי שהחייב יילך להפטר. לפעמים יש לזוכים אינטרס ללכת לגישור כזה, בו לעתים הם אפילו מוותרים על חלק מקרן החוב, משום שבדרך הזאת הם אולי יוכלו לקבל אחוז גבוה יותר מהחוב שלהם. לעומת זאת, אם סכום החוב גבוה מ-161,236 שקלים, גם הזוכים יכולים להגיש בקשה כנגד החייב בבקשה שייפתח נגדו הליך חדלות פירעון. בנוסף, במצב של חובות גבוהים, ההליך פחות מוכוון לשיקום ללא הפטר, שהרי מרבית הסיכויים שהחייב והנושים לא יגיעו להסדר, ומוטב לחתור לשיקום החייב באמצעות הפטר.

מכל מקום, בשלב הראשון, ניתן צו כינוס נכסים כנגד החייב, וכן עיכוב הליכים משפטיים כנגדו. לאחר תשעים יום, ימונה נאמן שיבדוק את יכולותיו הכלכליות של החייב מלפני ומלפנים: אילו נכסים יש לו באמת, מה הן הכנסותיו, אילו הוצאות באמת יש לו, מצבו הבריאותי, וכן כל דבר אחר שעשוי להיות רלוונטי בנסיבות העניין. שלב זה נמשך בערך שנה וחצי, ובתקופה זו לרוב נקבע צו תשלומים שעל החייב לעמוד בו. לאחר מכן, מתקיים דיון בעניינו של החייב, בו בוחנים את התנהלותו לאורך השנה, האם שילם לפי צו התשלומים, האם היה תום לב וכדומה. בהנחה שהחייב התנהג כמצופה ממנו, נקבעת בעניינו תקופת הפטר, בה לרוב מוטל על החייב לשלם סכום מסוים כל חודש. תקופה זו יכולה להיות שלוש שנים לכל היותר, ולאחריהן, בהנחה והחייב עמד בהתחייבויותיו בפני המערכת, הוא יקבל את ההפטר המיוחל (יש לציין כי בחובות קטנים, הנטייה היא לתקופות קצרות יותר).

סיכום עורך דין פשיטת רגל

כיום האיזון בחוק השתנה מאוד לטובת האינטרס של שיקום החייב. מי שמוצא עצמו מתמודד עם חובות שאין לו אפשרות מעשית לשלם אותם, מוטב לו להיוועץ עם עורך דין פשיטת רגל, שיוכל לסייע לו לפתוח דף חדש, להקטין הגבלות על אורחות חייו, ולזכות בחיים בחזרה. ניתן לקבל ייעוץ מהמרכז להבראה פיננסית על מנת לקבל משכנתא לפושטי רגל.

התנהלות לאחר פשיטת רגלחובות נמוכים (פחות מ-161,236ש"ח)חובות גבוהים (למעלה מ-161,236ש"ח)
מי יכול לפתוח בהליךרק בעל החוב.נושה או בעל החוב עצמו.
מקום ניהול ההליךלשכת ההוצאה לפועל (סמכות מקומית לפי מגורי החייב)בית משפט השלום (סמכות מקומית לפי מגורי החייב).
הסיכויים להסדרגבוהים יחסיתנמוכים יחסית
משך ההליךכנראה פחות מארבע שנים מלאותבמרבית המקרים, ארבע שנים
לבדיקת זכאות למשכנתא השאירו פרטים כאן:
[לבעלי נכס בלבד]
מחבר המאמר
מדריכי משכנתא
קאבר סרטון וידאו- משכנאת חוץ בנקאית
קאבר סרטון: כיצד נקבעת ריבית חוץ בנקאית
משכנתא חוץ בנקאית - מי מפקח עליהם (6)
משכנתא למסורבים
פוסטים באותו נושא
יצירת קשר
תוכן עניינים
אלפי לקוחות מרוצים