הלוואה מקרן פנסיה

אחד מאפיקי המימון המעניינים שהתפתחו בשנים האחרונות, הוא הלוואה על חשבון קרן הפנסיה. חברות הפנסיה השונות מציעות הלוואה מקרן הפנסיה, כלומר הלוואה המגובה בכספי העמית הצבורים בקרן. מה היתרונות בהלוואה מקרן פנסיה, ומה חשוב לדעת לפני הלוואה כזאת? על כך במאמר זה.

הלוואה מקרן פנסיה

מהי הלוואה מקרן הפנסיה?

שכירים ועצמאים באשר הם מחויבים להפריש בכל חודש סכום לקרן פנסיה, על מנת שהכסף ישמש אותם בגיל הפרישה לצרכים שונים. הכסף הזה, המופקד חלקו על חשבון העמית, וחלקו על חשבון המעסיק, מופקד בעצם בקופת גמל המשמשת כקרן הפנסיה שלנו. לאורך אורך חייה של הפוליסה, הכסף "עובד" עבורנו (מפוזר בהשקעות בשוק ההון, אגרות חוב, השקעות ממשלתיות ועוד), ובתאריך הפרישה נזכה ליהנות מהכסף שהפקדנו בצירוף התשואה (בהנחה שהיא חיובית כמובן, פחות דמי הניהול הנגבים כאחוזים מההפקדות ומהצבירה). 

הכסף בקרן הפנסיה נעול לשימוש, שהרי אנו אמורים לשמור אותו לפרישה ולא לבזבז אותו. אם אנחנו בכל זאת מעוניינים לבצע משיכה מוקדמת של הכסף או חלק ממנו, המשיכה הזאת כרוכה במס גבוה מאוד של 35% (מה שנועד לתמרץ אותנו שלא למשוך את הכסף), וכן בהתאם לתיקון 190 לפקודת מס הכנסה, אנחנו מאבדים חלק מהפטור ממס הכנסה שנקבל בגיל הפנסיה.

לאור זאת, הכסף בקרן הפנסיה שלנו שמור לנו בצורה שאינה נזילה עבורנו. עם זאת, מה קורה אם אנחנו בכל זאת צריכים כסף ולא רוצים לחכות לפנסיה? הקרנות השונות לפנסיה וגמל מאפשרות לנו לקחת הלוואה המגובה בכספי החיסכון שלנו. רוצה לומר, במקום לקחת הלוואה ללא בטוחה מהבנק, אפשר לקבל הלוואה בתנאים טובים יותר מקרנות הפנסיה, כאשר ההלוואה מגובה בכספי הפנסיה, שישמשו בטוחה במקרה של כשל פירעון.

תנאי ההלוואה

הלוואה המגובה בקרן הפנסיה ניתנת לכל עמית אשר יש לו קרן פנסיה פעילה של שלוש שנים ומעלה. על מנת לקבל את ההלוואה על הלווה לפנות לחברה בה מתנהלת תוכנית קרן הפנסיה שלו ולהיכנס לאתר החברה למלא טופס בקשת הלוואה או לדבר עם נציג שירות. במהלך הבקשה תצטרכו מסמכים שונים, כגון צילום תעודת זהות, אישור ניהול חשבון, הרשאה לחיוב חשבון  והסכם הלוואה עם הקופה. לאחר מילוי טופס הבקשה יש לחכות לאישור הבקשה עד 10 ימי עסקים. לאחר האישור, הכסף נכנס לחשבון העו”ש שלכם עד שמונה ימי עסקים. 

היות ומדובר בהלוואה המגובה בבטוחה, מדובר בהלוואה בתנאים טובים מאלו הנלקחים בבנק. לפי בדיקה באתר של חברות הפנסיה הגדולות, הלוואה מקרן הפנסיה צריכה להיות בהיקף של עשרים אלף שקלים לפחות, וכן עד לגובה של 30% מסך כספי התגמולים הצבורים (המגבלה מעט משתנה בין החברות). 

כמו כן, נדרש כי ללווה אין יחס החזר הלוואות גבוה מדי לצורך אישור ההלוואה, כן פריסת ההלוואה תהיה שש או שבע שנים לכל היותר, או לחילופין, עד לגיל הפרישה החוקי של העמית (המוקדם מביניהם). ככל שמדובר בהלוואות של סכום גדול ומשמעותי, יתכן ותתבקש הסכמה גם מבן או בת הזוג של העמית לצורך אישור ההלוואה. 

הסיכונים

חשוב לדעת כי למרות שההלוואה מקרן הפנסיה היא הלוואה בתנאים טובים, היא אינה ללא סיכונים. במקרה בו הלווה ממאן לשלם את ההלוואה, הוא מסתכן בכך שהמלווה ייפרע מהכספים הצבורים בפנסיה. בלא מעט מצבים (יש לבדוק פרטנית לגבי כל לווה), ישולמו בנוסף לכספי הפירעון להלוואה גם מס משיכה מוקדמת בשיעור של  35% (שיעור מס גבוה מאוד). כמו כן, משיכה מוקדמת זו תפגע בפטור ממס המגיע לישראלים שהגיעו לגיל הפנסיה. בנוסף, הכספים שאנו מפקידים בקופת הפנסיה שלנו צוברים תשואה לאורך השנים. כאשר אנו מוציאים משם כסף, זה אומר שנפגע בעצם באפשרות שלנו לצבור תשואה לקראת תקופת הפרישה שלנו. 

רוצה לומר, מדובר בהלוואה מצוינת, בתנאי שהיא נעשית במחשבה תחילה, כלומר שהיא למטרה ראויה, וכן שאתם יודעים שיש לכם אפשרות לשלם אותה.  

לבדיקת זכאות למשכנתא השאירו פרטים כאן:
[לבעלי נכס בלבד]
מחבר המאמר
מדריכי משכנתא
קאבר סרטון וידאו- משכנאת חוץ בנקאית
קאבר סרטון: כיצד נקבעת ריבית חוץ בנקאית
משכנתא חוץ בנקאית - מי מפקח עליהם (6)
משכנתא למסורבים
פוסטים באותו נושא
יצירת קשר
תוכן עניינים
אלפי לקוחות מרוצים